loading...
کرال دانلود
کرال دانلود بازدید : 421 پنجشنبه 18 آبان 1391 نظرات (1)

 

 

 

علت ادرار کودکان در شب

شب ادراری در کودکان و علل ان

 

آیا می دانستید شب ادراری ممکن است تا سن بلوغ فرزندتان هم طول بکشد؟! آیا می.دانستید شب.ادراری یک پدیده کاملا طبیعی است؟ اگر شما هم نگران مسئله شب ادراری کودک تان هستید توصیه می کنیم حتما مطلب زیر را به دقت بخوانید

بچه.ها کنترل ادرارشان را دیر به دست می.آورند. آن.ها به.خصوص برای این.که در شب پوشک.شان را خشک نگه دارند، نیاز به زمان زیادی دارند. بنابراین خیلی طبیعی است که آن.ها شب.ها تختخواب. را خیس کنند؛ موضوعی که والدین از آن با عنوان شب.ادراری نام .می.برند اما آنچه باید بدانید این است که شب.ادراری در عالم پزشکی تعریف.خاص خودش را دارد و همه بچه.هایی که شب.ها تختخواب. را خیس می.کنند، لازم نیست به.دنبال درمان باشند. براساس تعریف شب.ادراری، درصورتی که کودکی بالای ۵ سال، به.طور مکرر حداقل ۲ بار در هفته و به.مدت حداقل ۳ ماه پیاپی بستر خود را خیس کند، می.توان او را مورد بررسی قرار داد. به گزارش برترین ها هر چه سـن بالاتـر می.رود، تعدادی از کودکان خودبه.خود بهبود پیدا می.کنند. به.طوری که در حدود ۶ سالگی، شب ادراری در ۱۰ تا ۱۵ درصد کودکان دیده می.شود و در سن ۱۰ سالگی حدود ۵ درصد از کودکان و در ۱۵ سالگی تنها یک درصد کودکان شب ادراری دارند. باید توجه داشت که شب ادراری در پسرها ۲ تا ۳ برابر دخترهاست.

 

 

نقش تغذیه در شب ادراری

به گزارش برترین ها به تازگی محققان می.گویند، تغذیه کودک نقش مهمی در شب.ادراری او دارد. آلرژی و حساسیت کودک به غذاها و به.خصوص شیر گاو یکی از مواردی است که می.تواند موجب شب.ادراری شود. همچنین مصرف غذاهای فرآوری شده و حاوی ادویه.های تند مانند سوسیس و کالباس و نیز غذاهای حاوی رنگ.های مصنوعی مانند پفک، قهوه، شیرکاکائو و شکلات می.توانند بر این مشکل تاثیر سوء داشته باشند. بنابراین باید دقیقا توجه داشت که در چه شب.هایی و با مصرف چه مواد یا غذاهایی این شب ادراری تشدید می.شود تا از مصرف آن.ها پرهیز شود.

علل شب ادراری چیست؟

ثابت شده است، عوامل ارثی و سوابق والدین نیز در بروز شب ادراری موثر است اما باید توجه داشت همان.طور که زمان راه افتادن و حرف زدن بچه.ها با یکدیگر متفاوت است، روند بالارفتن ظرفیت مثانه و زمان قدرت کنترل مثانه نیز در کودکان ممکن است باهم متفاوت باشد. جنبه ژنتیک شب.ادراری بسیار قوی است؛ به.نحوی که شانس ابتلا در کودکی که یکی از والدینش در دوران کودکی دچار شب.ادراری بوده.اند، ۴۵ درصد است و این عدد در کودکانی که هم پدر و هم مادرشان دچار این مشکل بوده.اند، به ۸۰ درصد می.رسد. مسائل روحی و عاطفی از مهم.ترین علل شب ادراری هستند. این مورد به.خصوص در کودکانی دیده می.شود که قبلا کنترل ادرار داشته.اند اما اکنون دچار شب ادراری شده.اند. اضطراب و استرس ناشی از مسائلی مانند تولد یک نوزاد در خانواده که موجب شده توجه پدر و مادر به او معطوف شود، جدایی پدر و مادر، اختلافات و کشمکش.های درون خانواده، رفتن به یک منزل جدید، مسافرت یا فوت یکی از والدین و از همه بدتر تحقیر و تنبیه بیش از حد بزرگترها نسبت به کودک یا تماشای بیش از حد تلویزیون و بازی کردن بیش از حد با کامپیوتر می.تواند موجب بروز شب.ادراری و تشدید آن در کودکان شود. در موارد کمتری هم علت شب.ادراری وجود یک بیماری جدی در دستگاه ادراری یا عصبی کودک یا حتی بیماری زمینه.ای مانند دیابت یا صرع است.

بچه.ها درچه زمانی ادرار خود را حس می.کنند؟

در سن شیرخوارگی ادرار کردن کودک کاملا بی.اختیار است. با بزرگ.تر شدن کودک و تکامل مراکز عصبی، به.نظر می.رسد که در یک تا ۲ سالگی کودک می.تواند پر شدن مثانه خود را درک کند و به.تدریج این توانایی را به.دست می.آورد که مدت کمی تخلیه مثانه را به تعویق بیندازد در سال.های دوم تا سوم عمر، با تکامل مراکز عصبی، مغز کنترل بیشتری روی اعمـال مثانه پیدا می.کند در نتیجه کودک قادر می.شود، مدت بیشتری ادرار را در مثانه نگاه دارد. معمولا تا ۳سالگی اکثر اطفال به.خوبی قادر هستند ادرارشان را در روز کنترل کنند اما توانایی کنترل ادرار در شب، اکثرا دیرتر حاصل می.شود. در سن ۴ تا ۵ سالگی مراکز عصبی مغز قادرند، انقباضات مثانه را در خواب هم کنترل کنند به علاوه تا این سن ظرفیت مثانه کودک هم زیاد شده و می.تواند حجم بیشتری ادرار را نگهداری کند. در دخترها معمولا این کنترل زودتر از پسر بچه.ها به.وجود می.آید.

درمان شب ادراری آسان است

در برطرف شدن مشکل شب.ادراری کودک، والدین نقش اصلی را به.عهده دارند. پدر و مادر باید تنش و اضطراب کودکان خود را تا حد امکان کاهش دهند. توصیه می.شود که محیطی امن و راحت در منزل برای کودک ایجاد کنند و به. هیچ.وجه کودک را تنبیه نکنند تا کودک احساس گناه و عدم.امنیت نکند. مهم.ترین نکته برای درمان این مشکل صبر و تحمل والدین است. شما باید بدانید که شب.ادراری یک پدیده کاملا طبیعی است که از کنترل کودک خارج است. بنابراین نباید او را به دلیل این کار تنبیه، مسخره یا سرزنش کنید. همچنین نباید این مشکل را بیش از حد بزرگ کنید. زیرا در این صورت کودک بیشتر دچار استرس و اضطراب شده و شب.ادراری او تشدید می.شود.

قبل از اقدام به درمان حتما با پزشک مشورت کنید زیرا با وجود آن.که بسیاری از کودکان مبتلا به شب.ادراری بیماری خاصی ندارند، گاهی هم ممکن است علت شب.ادراری وجود یک بیماری. مهم و جدی در کودک باشد. دارودرمانی و رفتاردرمانی راه.هایی است که پزشک برای حل این مشکل انتخاب می.کند.

این توصیه.ها را جدی بگیرید

هر چند شب.ادراری یک مسئله طبیعی است اما بهتر است اول در مورد آن با پزشک مشورت کنید تا خیال.تان از سالم بودن فرزندتان راحت شود. برای این.که به حل این مسئله کمک کنید نکات زیر را همواره به یاد داشته باشید:
از دادن مایعات کافئین.دار مانند چای، قهوه و نوشابه به کودک خودداری کنید.
پس از شام مصرف مایعات کودک را به حداقل برسانید تا ادرار کمتری تولید شود.
قبل از رفتن به تختخواب حتما کودک را به دست.شویی ببرید تا مثانه را کاملا تخلیه کند.
در طول شب یک بار کودک را برای ادرار کردن بیدار کنید.
کودک را درصورت شب ادراری توبیخ، تنبیه و جریمه نکنید. این کار موجب می.شود تا کودک.تان در آینده دچار مشکلات روانی و حتی یبوست شود.
برای هر شبی که کودک تختخوابش را خیس نمی.کند، او را تشویق کنید و بعد از چند شب برای او جایزه بخرید.
زمانی که ملحفه.های کودک را عوض می.کنید و تختخواب او را تمیز می.کنید، به.خود او هم اجازه بدهید در این کار به شما کمک کند. این کار باعث می.شود او کمتر خجالت بکشد.
شب.ادراری کودک را به حساب لجبازی او نگذارید.
سعی نکنید با پوشک کردن کودک، از شر شب.ادراری او خلاص شوید. پوشک کردن به.خصوص در کودکان بالای ۵ سال، موجب بروز مشکلات روحی در آن.ها می.شود.
اگر مایل هستید کودک.تان را به اردوهای شبانه.روزی بفرستید یا شب را در منزل اقوام بگذرانید، برای جلوگیری از ترس و شرم کودک، از پزشک بخواهید تا برای او دارو تجویز کند. داروهایی وجود دارد که می.تواند حجم تولیدی ادرار شبانه را موقتا به حداقل برساند تا در یکی، دو نوبت خاص خارج از منزل، شب.ادراری رخ ندهد.



ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
ابر برچسب ها
دانلود رایگان نرم افزار , دانلود رایگان گیم ,دانلود رایگان بازی, کد های آهنگ پیشواز , اس ام اس ,جدید ترین بازی ها , بازی های کم حجم , قالب وبلاگ , قالب برای رز بلاگ , قالب های گرافیکی , قالب برای بلاگفا , قالب برای پرشین بلاگ , قالب برای ثامن بلاگ, جدید ترین قالب های وبلاگ , شارژ رایگان همراه اول , شارژ رایگان ایرانسل , آهنگ پیشواز های جدید ایرانسل , جدید ترین آهنگ پیشواز ها همراه اول , جدید ترین آهنگ پیشواز های ایرانسل  , لینک مستقیم,دانلود مستقیم,آهنگ هاي 91,دانلود آهنگ هاي ايراني,آهنگ هاي روز دنيا,آهنگ های فوق العاده زیبا,آدرس جدید موزیک باران,آهنگ جديد,دانلود اهنگ,دانلود اهنگ شاد,موزیک های جدید,دانلود با لینک مستقیم,پخش آنلاین آهنگ,دانلود آهنگ روز,تک آهنگ پاپ,اهنگ جدید,آهنگ,آهنگ های جدید,دانلود موزیک جدید,آهنگ جدید,دانلود رایگان آهنگ,دانلود موزیک,آهنگ ایرانی,دانلود,دانلود آهنگ جديد,کرال دانلود,دانلود اهنگ جدید,دانلود آهنگ با لينک مستقيم,دانلود آهنگ,دانلود آهنگ جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 346
  • کل نظرات : 16
  • افراد آنلاین : 38
  • تعداد اعضا : 258
  • آی پی امروز : 172
  • آی پی دیروز : 35
  • بازدید امروز : 441
  • باردید دیروز : 41
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,607
  • بازدید ماه : 1,607
  • بازدید سال : 58,863
  • بازدید کلی : 631,794
  • تبلیغات